Hoseas giftede sig med en prostitueret, som forlod ham igen. Gud befalede Hoseas at tage hende tilbage som en metafor for Guds trofasthed selv mod dem, der svigter ham.
Info
Indledning
Profeten Hoseas modtog sit profetiske budskab, mens Uzzija, Jotam, Akaz og Hiskija var konger i Juda, og Jeroboam II var konge i Israel (1,1). Det er uvist, hvorvidt han oplevede Nordrigets og Samarias fald i 722 f. Kr. Dog kan Hos 10,14-15; 13,12-13; 14,1.5 tolkes således, at Hoseas befinder sig midt i Samarias undergang og forkynder Guds ord ind i denne forfærdelige situation Det sandsynlige er derfor, at Hoseas har virket i perioden ca. 755-720 f. Kr. Under den politisk dygtige Jeroboam II (782-753, medregent fra 793) havde Nordriget stor materiel fremgang, men rigdommen blev skævt fordelt, så der blev en voksende tabergruppe. Det alvorligste var, at det åndelige og moralske forfald i landet fortsatte. Efter Jeroboams død afløstes det økonomiske opsving af stagnation.
Vi kender ikke meget til Hoseas’ privatliv. Flere mener på grund af hans sprogbrug (4,16; 9,2; 10,11), at han var bondesøn. Han bruger metaforer og lignelser, som uden tvivl har været meningsfyldte i datidens bondekultur, men hvis betydning nemt går den moderne læser forbi. Hoseas’ Bog består af to hoveddele. De tre første kapitler handler om hans ulykkelige ægteskab med en horkvinde ved navn Gomer. Hun fødte tre børn, hvis navne forkyndte Herrens dom. Derefter synes Gomer at have forladt Hoseas til fordel for et liv i hor. Det ses som tegn på, at Gud vil forkaste det troløse Israel. Da Gomer var en anden mands elskerinde (3,1), opfordres Hoseas af Gud til at opsøge hende. Det er ham, som kaldes til at elske hende. Han skal demonstrere med sit liv, at Gud opsøger og elsker det frafaldne Israel. Hun tager ikke noget initiativ. Det kaldes Hoseas til at gøre. Det symboliserer, at Gud viser nåde mod et syndigt folk.
De resterende 11 kapitler bringer profetens forkyndelse til det troløse folk. Snart er det dom og straf, som udmales, snart er det kærlighed og omsorg. Dom og straf må komme, folket må ydmyges, men Herren har ikke glemt sit folk. Man kan også sige, at Hoseas’ Bog bevæger sig omkring to poler: Israels troløshed og Guds usvigelige kærlighed, hvor profetens familieliv var nøje knyttet til hans profetiske budskab.
Bogens inddeling:
1. Profetens ægteskab (Hos 1-3)
2. Profetens forkyndelse (Hos 4-14).
Alle introduktionerne er skrevet af Flemming Kofod-Svendsen og udgivet i “Bibelens bøger”, Logos Media 2004.
Bragt med tilladelse fra https://blr.dk/resource/introduktioner-til-bibelens-boeger/
Nærøsten på Hoseas’ tid
Ca. 740 f.Kr.
Hoseas profeterede sandsynligvis til Israel og Juda, lige før Samarias fald til det assyriske rige. Dette ældgamle rige dominerede meget af politikken i det antikke Nærøsten, fra Jeroboams og Azarja tid, indtil rigets undergang i slutningen af det syvende århundrede f.Kr. Assyrien ville opsluge næsten hele nærøsten fra Ur til Ararat til Egypten.
Lyt
Bibelmaraton (De 12 små profeter er i samme video)